Bara Ord

En blogg om just det

Posts from the “Övrigt” Category

Illusionisterna.

Posted on 26 december 2024

Alla som var där minns hur Teddys pappa reste sig vid minnesstunden och berättade om sin son. Det var en stolt pappa, det fanns det ingen tvekan om. Dessutom en duktig berättare som hoppade över alla dessa adjektiv som så lätt sväller i munnen när sorgen tar över. Istället valde han att berätta en historia. Och han hade inte bråttom.   Händelsen som kom att påverka Teddys liv, som han så ofta återkom till varje gång med nya försök till förklaringar och analyser, hade helt uppenbart satt djupa spår. Det hela utspelade sig en Annandag Jul i prästgården som nästan låg granne med deras. Alltså hemma hos prästen och hans fru där det varje söndag bjöds till Söndagsskola med saft och bullar som grand…

+Read more

Jaguaren vet vad den gör.

Posted on 8 december 2024

Jag läste om Jaguar, om hur den brittiska besten läser av sin tid och sitt motstånd och idag känner marken vibrera under tassarna. Vet att skydda sig, bli ett med det gula i den fläckiga grönskan. Listigt byter den blixtsnabbt skepnad. Smyger sig sakta på, slår offret till marken med tassen och biter till slut skallen av den oförsiktige. Dess rörelsemönster är närmast fulländat.     Jag skulle aldrig drömma om att kritisera det djurets göranden och låtanden. Men jag läser också att dess förvandlingsnummer närmast chockerar delar av den svenska reklambranschen. Just den del som själv sedan länge stelnat i sina poser och ännu tillber sina bleka stoder. Hur vågar man utmana en Jaguar? Läser experter uttala sånt som ”hur kan man tro…

+Read more

I tjänst hos stålmannen.

Posted on 17 november 2024

Dagen efter valet. Jag ville ha något att skriva om mest för att slippa konsekvenstänka, bara låta känslor löpa och fantasin skena. Kunde inte läsa mer, lyssna på mer, allt var redan sagt.   Tänker på den industri som samlar, sorterar och sprider allt. Som jag varit del av så länge. Minns alla stolar jag fått provsitta; journalistens, copywriterns, byråledarens, förläggarens och i viss mån även författarens. Tankar mellan nu och då famlar efter mening och reson. Medieindustrin har allt i sin hand, är världens mest differentierade, största och mäktigaste. Omsätter så många miljoner dollar om dagen att inte ens Elon Musk kan räkna dem alla. En värld med fält vidare än hav, öknar och skogar. Som ser och hör allt, även runt hörn…

+Read more

Jag skulle inte ha gått upp på vinden…

Posted on 26 oktober 2024

Dynor från möblemanget i trädgården skulle in. Bakom ett par gamla resväskor på vinden fick jag syn på två tidningsbuntar som jag inte sett på många år. Det drog kallt från det enda lilla fönstret men jag fick för mig att stanna till.    Under många år längs 80- och 90-talen hade jag en fix idé. Jag skulle spara alla första- och sistanummer av alla tidningar; vecko- och månadsmagasin som fyllde brevlådan. På den tiden var jag och mina kreativa partners även självutnämnda mediamän. Det ingick i revolutionens mål att vi, och inga andra, skulle välja huvudmedia, fördela miljonerna över en marknad där alla slogs för livet. Vi skulle ha makten över hela budskapet således även över hur det skickas.   Jag plockade i…

+Read more

Den oersättliga reklamen.

Posted on 9 oktober 2024

Det hette på 70-talet att reklam är livsfarligt. Konsumtionen hade tagit närmast hysteriska former och någon måste hållas ansvarig. Allt fick bli reklamens fel. Idag är de flesta överens om att reklam snarare är livsviktigt. Men fortfarande betraktas den som en bulkvara (pris per kilo) av medier som lever på att reklamen stöttar dem i deras journalistiska strävan efter just kvalitet och mångfald. En enkel publikundersökning hade visat att publiken drömmer om en reklam som också den är ny, spännande och infallsrik. Inte bara en stum intäkt som betalar allt det andra.   Men bättre budskap är tyvärr inget som reklambranschen ensam styr över. Problemet är inte att branschen saknar kreativitet utan att den är beroende av kunder som saknar mod. Dålig kvalitet har…

+Read more

§Lagen om Anständighet i reklamen.

Posted on 22 september 2024

Reklam är berättelse och resa. Men inte fri att berätta vilka sagor som helst hur som helst. Ändå är reklamens kontrakt med det samhälle den betjänar värt mer än alla andra industriella kontrakt. Ett dokument så starkt att det räcker med ett fåtal löften varav det allra viktigaste är att reklamen högt och tydligt talar om vems ärenden den går. Erkänner att den är partisk och således inte har andra agendor än de som tydligt framgår.   ”Vi tillverkar partsinlagor”, sa Leon när jag började i branschen och jag studsade till. Så naiv var jag. Visst fattade jag reklamens roll men måste i min enfald ha trott att logotypen var försäkring nog.   Med löftet att vara öppen kommer rätten att leka med orden,…

+Read more

Svensk copywriter gripen av mexikansk polis.

Posted on 26 augusti 2024

En berättelse ur serien ”En copywriters vedermödor”:    Jag skulle få se Richard Burtons och Elisabeths Taylors hemliga kärleksnäste. Även hur de satt nere vid strandpromenaden, han och rökte hon och log.  Jag skulle få vandra i minnet av det svettiga triangeldramat The Night of the Iguana. Som inte blev mindre dramatiskt av att Taylor oanmäld dök upp under inspelningen. Rykten hade nått henne borta i London att Burton och Gardner inte bara kysstes framför kameran. Det slutade emellertid väl. När dammet lagt sig hade paret förälskat sig i staden, köpt var sitt litet hus på en smal gata och byggt en romantisk gångbro mellan. Stadens invånare sa aldrig något. Till sist blev de kvar för gott men då som statygrupp  i vimlet nere…

+Read more

Den välsignade illusionen.

Posted on 6 augusti 2024

Filmen var bra, säger vi och berättar livligt vad vi tycker att den handlar om. Att det kan råda delade meningar spelar ingen roll. Upplevelser är privata. Boken var spännande, teaterstycket tänkvärt, poesin förflyttande. För att inte tala om vad nya musikstycket fick oss att känna. Men vad var det som var så bra? Vad skapades i våra inre kammare?    Inte ens dokumentären klarar sig med bara fakta. Kameror bestämmer inte själva var de ska stå och vad de ska se. Även en självbiografi är summan av en mängd illusoriska anekdoter. Precis som sommarpratet. Bilden av en människa kan bara skapas av tusen illusoriska bilder, miljoner ord och miljarder gester. Det lyckade självporträttet borde vara en omöjlighet, ändå finns de som lyckats visa…

+Read more

Det kollektiva förståndet

Posted on 17 juli 2024

Jag tittar på fotbollspubliken. Ser frustrationen i den rusiga blicken. Den eviga väntan på den förlösande sekunden. Ögonblicket då allt ska fullbordas. Suckarna av besvikelse, den eviga smärtan och ständiga orättvisan.  Ändå sitter den kvar. En kort sekund kan man undra varför. Varför utsätta sig för denna extrema påfrestning för något som man i grunden inte kan göra något åt. Hur kan det gå så fel när de egna är så bra, vill så mycket, orkar allt och inte gör annat hela dagarna än övar sig för att utvecklas och ständigt nå längre. Alla dessa felpass, tafatta försök, dumma idéer, felbedömningar och senfärdiga beslut. Referenter  river sitt hår. Kritiker vrider sig i konvulsioner.  Men publiken njuter, den fattar att allt är roller i ett…

+Read more

Det blir som du är.

Posted on 7 juni 2024

Det är med bra reklam som med det mesta som skapas avsett för andra att stanna upp vid och förundras över; att endast det personligt tillverkade duger. Det som känns därför att det omöjligt kan komma från någon annan. Allra minst från den som inte har någon personlighet alls. Det lilla kan vara ytterst lite, som några få chiliflakes i såsen.     Bra reklam handlar om att leverera det som kunden drömmer om men inte vet att man kan hoppas på. Kunskap om den sortens bonus har ännu inte nått ekonomins alla skolor. De reklamköpare som ändå vet vet också att den favören inte går att beställa. De lämnar åt sin kreatör att söka sitt på den enda plats på jorden som finns;…

+Read more