Kanske var det hela meningen? Tänk om det var därför som jag skrivit alla dessa krönikor (detta är den tvåhundrafyrtioandra) och alla dessa böcker: Ord till Salu, Skrivbok, Lovtal, Slutsålt, lilla Din Text (om copywriting nyligen utgiven på Forsbergs Skola) och så nu då Öga mot Öga.

 

Kanske för att komma fram till en enda mening som sammanfattar allt. Som gäller allt. Alltid. Kanske handlade inte alla skriverier om hur man dukar bord, får idéer, skriver, storytellar, gör annonser, filmer, affischer och trycksaker. Vare sig i analog eller digital form. Utan om detta gemensamma; privat, på jobbet, i affärslivet, kulturlivet och alla andra liv. Att allt vi vill och söker, både som sändare och mottagare, är att bli sedda, hörda och tagna på allvar.

 

Jag minns så väl när sentensen damp ner på sidan. Hur jag tvärstannade och bara stirrade på de nio orden. De kändes i hela kroppen. Flöt så lätt trots sin tyngd. Låg så fint på tungan även innan jag uttalat dem. Kändes som vers av bästa snitt. Jag hade kommit till slutet av bokens långa huvudtext och ville sammanfatta, läste igen om John Melin och Anders Österlin och greps än en gång av Johns ord att ett oavvisligt kriterium på bra reklam är att den är ”anständig”.

 

En fin formulering smeker förstås den som skrev den. Men här var det förstås innehållet, med dess fulla innebörd, som gjorde att jag blev helt varm. Första tanken var faktiskt att kanske är detta rent av titeln på boken?

 

Att orden plötsligt stod där var trots allt ingen slump. Slumpen är ingen tillfällighet, som min vän och copykollega Jan Cederquist skaldade i ett ögonblick som måste ha givit honom samma känsla av välbehag. Hade varit fint att få faxa, vi gjorde så på den tiden, min nyupptäckt till honom. Få boka in en lunch för att sedan vältra sig i ”hur sånt går till”. Som vi t.ex. gjorde efter att jag hittat titel: på boken Ord till Salu. Som tagit månader att knöla fram. Och som vi analyserade hur det gick till när han fann Reclown (titeln på hans bok för den som inte vet).

 

Sådana rariteter ramlar inte ner från skyn. Man får kämpa sig till dem, kanske skriva en hel bok, ligga sömnlös åtskilliga timmar eller till och med brottas med tankemassan bakom slutna ögonlock på en sandstrand någonstans. Framför ett teveprogram som förlorat allt intresse. Eller under alla milen upp till Ådal.

 

Konsten att bli sedd, hörd och tagen på allvar: Ett sjok av tankar, insikter och idag även åsikter eftersom världen tycks ha glömt att de två första bara blir populism, narcissism och mycket annat på -ism om inte även den tredje länken ingår. ”Sedd och hörd” är dagens lösen med allt vad det för med sig mellan överdrift och ren lögn. Där ”allt mellan” är de riktigt farliga. Halvsanningen som inte är lögn därför att hälften faktiskt är sant, den andra halvan är bara bortglömd. Alternativa sanningar som också är sanna eftersom de är den egna sanningen, den som ingen kan ta ifrån en. Fejkade nyheter som också är nyheter ända tills de granskas, vilket kan ske hundra år senare.

 

För den som känner behov av att bättra på sin historia är sedd och hörd allt som idag behövs. Men läggs ”tagen på allvar” till blir allt mycket svårare. Att bli sedd och hörd är idag inte bara en fråga om vad du uträttat utan lika mycket om vad media, påhejat av flinka tipslämnare (PR), anser vara värt att berätta om, det vill säga vad som säljer. Eller skapar gilla.

 

Den som följer sin dagliga konsumtion med sådana ögon ser t.ex. det märkliga att just journalister så ofta har haft en så trasslig barndom, varit så utsatta för alkohol, droger och annat elände. Som blir en bok i tiden. Med plats i dagens myssoffa. Och rapporterar en så rapporterar alla, som med butiken som också vill kunna sälja senaste storsäljaren. Nyligen gav en stor morgontidning sex (!) helsidor åt en författare med vederbörande avbildad i porträtt på tre (!) helsidor. Inte dokumentärt som kanske kunde ha passat, utan i konstfull ateljébelysning. Boken är säkert bra, men så bra?

 

Med ”Sedd, hörd och tagen på allvar” tar jag nu paus.

 

Det mesta jag haft att säga i ämnet finns i boken Öga mot Öga. Sammanfattat men också pedagogiskt åskådliggjort via bortåt hundra fallstudier. När boken närmade sig sin fullbordan insåg vi att den faktiskt inte ”bara” blev en bok om reklam utan lika mycket en bok om ”kommunikation”. Därav undertitelns sista rad. Att göra en bra annons liknar på många sätt ”konsten att inträda i ett rum fullt med okända”.

 

Många som bara ”ser och hör” om boken upptäcker inte dess ”allvar”. Därför går vi gärna ut och pratar om dem. Vi var nyligen på Forsbergs Skola. Ett femtiotal ”ettor” var samlade, ingen enda tog upp sin mobil (!) eller med en min antydde att man var utsatt för en ”historielektion”. Och då hade ändå ingen hört talas om vare sig Leon Nordin eller Arbmans. Praktiskt taget alla jobb i boken var nyheter för dem. Varje story bakom fascinerade, som de alltid gör den kreatör som med alla medel vill hitta fram till en kommunikation som inte bara gör kunden tillfreds utan även konsumenten nöjd – och sig själv yrkesstolt. Det vill säga att man inte glömt ”tagen på allvar”. Unga begåvningar söker inspiration från de som redan prövat det mesta. Redan proppmätta menar att bättre än som det är nu blir det inte. Och har framför allt aldrig varit.

 

Vi som står bakom boken Öga mot Öga går därför gärna ut till byråer och/eller kunder, gärna ute i landet, som vill nå längre med sin kommunikationskonst. Där Guldägget, trots att det är mer än sextio år gammalt, fortfarande kittlar som det mest synliga och personliga beviset på att man lyckats som kommunikatör. Inte i teorin utan i praktiken.

 

Vill du som läser detta att vi hälsar på skicka ett mail till ogamotoga@telia.com så talar vi om saken. Vi vill försöka hinna med ett antal sådana visiter under våren. Arrangera ditt eget seminarium. Eller gå samman lokalt. Boken är rena handboken. Och blir ännu bättre om både byrå och kund fördjupar sig i den tillsammans. Men prova den först. Köp ett ex. för 395:- plus porto/emballage 100:-.  Köp sedan fler som gruppstudiehandbok. Då erbjuder vi första lådan (10 ex) för 3000:- och varje ex därutöver för 325:-

 

På vår hemsida www.ogamotoga.nu finns mer att läsa och studera. Plus anvisning om hur du köper boken: direkt på sidan eller efter beställning via mail och faktura.

 

Alltså tar bloggen Bara Ord nu paus. Jag vill inte säga att den upphör. Bara att jag inte just nu hittar utrymme för veckovisa inlägg. Kika in då och då. Vem vet vad som kan ha trillat ner. Tack för nu.